Candidate experience – mimo, że coraz częściej się o tym mówi, to dalej niewiele firm sprawdza, na jakim poziomie jest zadowolenie kandydatów z przeprowadzonego procesu rekrutacji. A przyjazny proces rekrutacyjny jest jak dobry marketing – nawet jeżeli kandydat nie otrzyma posady, to jeżeli proces rekrutacyjny mu się podobał – zwiększy to szansę na polecenie firmy jego znajomym.

Jakich kandydatów pytać o opinie?

O opinię warto zapytać kandydatów, którzy wzięli udział w rekrutacji i przeszli przez etap rozmowy kwalifikacyjnej. Co się z tym wiąże, warto pytać również kandydatów którzy się nie zakwalifikowali do kolejnych etapów rekrutacji.

Kiedy zapytać kandydata o opinie?

Najlepiej jest wysłać ankietę kandydatowi po zakończonym procesie aplikacyjnym, czyli wtedy gdy jego aplikacja została odrzucona lub zaakceptowana. Najlepiej jest poprosić kandydata o uzupełnienie ankiety podczas informowania go o zmianie statusu jego kandydatury. Gdy wyślemy ankietę odrazu po rozmowie, szansa na jej uzupełnienie przez kandydata wzrasta.

Jakie pytania zadać?

Krótka ankieta, składająca się z pytań zamkniętych, której uzupełnienie nie zajmie kandydatowi zbyt dużo czasu ma największe szanse na powodzenie. Dlatego też warto zadać pytania takie jak:

Odpowiedziami na takie pytania może być zarówno skala (np. od 0-5) jak i odpowiedzi TAK oraz NIE.

Jeżeli chcesz zadać pytania otwarte, warto pamiętać, aby:

  • nie było ich wiele,
  • były niewymagane,
  • znalazły się na końcu ankiety.

Przykłady takich pytań to:

  • Co byś zmienił w procesie rekrutacji w naszej firmie? Co możemy usprawnić?

Po co badać candidate experience?

Zbadanie zadowolenia kandydatów pozwoli określić problematyczne kwestie związane z rekrutacją w firmie. Dla przykładu:

  • Firma promuje luźne podejście do stroju w pracy. Normalny, codzienny ubiór rekrutera zaskakiwał przychodzących na rozmowę kandydatów, którzy ubierali się bardziej formalnie (nierzadko w garnitur), przez co nie czuli się do końca komfortowo. Dzięki dodaniu do maila z zaproszeniem na rozmowę informacji, że na rozmowę nie trzeba zakładać białej koszuli, osoby wiedziały, że nie oczekuje się od nich formalnego stroju i czuły się bardziej komfortowo.
  • Pandemia przeniosła znaczną część rekrutacji do internetu. Zbadanie zadowolenia kandydatów z procesu rekrutacji online może pokazać, czy proces instalacji, czy łączenia się za pośrednictwem oprogramowania wykorzystywanego do rozmów online jest zrozumiały, czy narzędzie nie jest za trudne dla kandydatów lub czy nie sprawia często problemów technicznych.

Automatyzacja badania Customer Experience

System ATS HRappka, oferuje możliwość wysyłki kandydatom różnego rodzaju ankiet, których wynik zapisuje się na profilu kandydata w systemie. Co więcej, istnieje możliwość masowej wysyłki ankiet do kandydatów. Zawartość ankiet można modyfikować i dostosowywać do swoich potrzeb.

Automatyzacja Candidate Experience w systemie do rekrutacji HRappka.pl

W naszej bazie pytań rekrutacyjnych znajdziesz kategorię pytań “Pytania badające candidate experience“.