Candidate Experience – mimo, że coraz częściej się o tym mówi w branży HR, to dalej niewiele firm sprawdza, na jakim poziomie jest zadowolenie kandydatów z przeprowadzonego procesu rekrutacji. A przyjazny proces rekrutacyjny jest jak dobry marketing – nawet jeżeli kandydat nie otrzyma posady, to jeżeli proces rekrutacyjny mu się podobał – zwiększy to szansę na polecenie firmy jego znajomym. Opinie kandydatów o procesie rekrutacji pozwalają odnaleźć obszary, które zdaniem kandydatów wymagają poprawy. Wyniki bywają zaskakujące, a ich analiza pozwala znacznie usprawnić procesy rekrutacyjne. Dzięki temu, rekrutowanie najlepszych kandydatów powinno być znacznie bardziej przyjemne i efektywne.

Jakich kandydatów pytać o „Candidate Experience”?

Pierwsze badanie candidate experience

W pierwszej kolejności, należy się skupić na badaniu doświadczeń kandydatów, którzy brali udział udział w procesach rekrutacyjnych i przeszli przez etap spotkania rekrutacyjnego. Co się z tym wiąże, warto pytać również kandydatów którzy się nie zakwalifikowali do kolejnych etapów rekrutacji. Pozwala to skupić się na badaniu doświadczenia kandydatów (ang. candidate experience), którzy nie byli idealnie dopasowani do stanowiska, ale prawdopodobnie znajdują się w naszej grupie docelowej potencjalnych kandydatów. W kolejnych krokach warto mierzyć również doświadczenia kandydatów aplikujących.

Badanie candidate experience osób, które nie zostały zatrudnione pozwala zweryfikować, czy oferty pracy są odpowiednio skonstruowane. Niejednokrotnie zdarza się, że zbyt ogólny i niedopracowany opis stanowiska sprawia, że na stanowisko pracy aplikują nieodpowiednie osoby. Badanie candidate experience pozwala zweryfikować, czy opis stanowiska w ofercie pracy był spójny z rozmową rekrutacyjną. Jeżeli wykryte zostaną nieprawidłowości, to odpowiednia edycja opisu stanowiska pozwoli oszczędzić czas zarówno rekruterów, jak i kandydatów.

Kiedy pytać o opinie kandydatów na temat procesu rekrutacyjnego?

O doświadczenia z procesu rekrutacyjnego najlepiej jest pytać kandydatów niedługo po zakończonym procesie rekrutacyjnym w Twojej firmie, czyli wtedy gdy jego aplikacja została odrzucona lub zaakceptowana. Najlepiej jest poprosić kandydata o uzupełnienie ankiety badającej Candidate Experience podczas informowania go o zmianie statusu jego aplikacji. Gdy wyślemy ankietę odrazu po rozmowie, szansa na jej uzupełnienie przez kandydata wzrasta.

Jakie pytania dot. procesu rekrutacyjnego zadać kandydatom?

Warto pamiętać, że Badanie Candidate Experience jest również częścią Candidate Experience. W związku z tym, powinno ono w krótki i przyjemny badać doświadczenia rekrutacyjne..

Krótka ankieta, składająca się z pytań zamkniętych, której uzupełnienie nie zajmie kandydatowi zbyt dużo czasu ma największe szanse na powodzenie. Wypełnienie ankiety powinno zająć maksymalnie 2-3 minuty. Brak informacji zwrotnej od kandydatów to znak, że ankieta jest niezrozumiała lub zbyt obszerna.

Dlatego też warto zadać pytania takie jak:

Odpowiedziami na takie pytania może być zarówno skala (np. od 0-5) jak i odpowiedzi TAK oraz NIE.

Jeżeli chcesz zadać pytania otwarte, warto pamiętać, aby:

  • Nie było ich wiele – wiele pytań szczegółowych może przestraszyć kandydata i zrezygnuje on z udzielenia odpowiedzi.
  • Były niewymagane – aby kandydat, który nie ma czasu lub szczegółowych uwag, mógł sprawnie uzupełnić tylko kilka ogólnych pytań.
  • Znalazły się na końcu ankiety. Podczas tworzenia ankiet pamiętaj, że na początku ankiety powinny się znaleść ogólne, obowiązkowe pytania, a na końcu pytania szczegółowe / otwarte.

Przykładowe dodatkowe pytanie szczegółowe to:

  • Co byś zmienił w procesie rekrutacji w naszej firmie? Co możemy usprawnić?

Proces rekrutacji: po co badać candidate experience?

Zbadanie zadowolenia kandydatów pozwoli określić problematyczne kwestie związane z rekrutacją w firmie. Dla przykładu:

  • Firma promuje luźne podejście do stroju w pracy. Na spotkaniu rekrutacyjnym, codzienny ubiór rekrutera zaskakiwał przychodzących na rozmowę kandydatów, którzy ubierali się bardziej formalnie (nierzadko w garnitur), przez co nie czuli się do końca komfortowo. Dzięki dodaniu do maila z zaproszeniem na rozmowę informacji, że na rozmowę nie trzeba zakładać białej koszuli, osoby wiedziały, że nie oczekuje się od nich formalnego stroju i czuły się bardziej komfortowo.
  • Pandemia przeniosła znaczną część rekrutacji do internetu. Zbadanie zadowolenia kandydatów z procesu rekrutacji online może pokazać, czy proces instalacji, czy łączenia się za pośrednictwem oprogramowania wykorzystywanego do rozmów online jest zrozumiały, czy narzędzie nie jest za trudne dla kandydatów lub czy nie sprawia często problemów technicznych.

Automatyzacja badania Candidate Experience

System HR HRappka, oferuje możliwość wysyłki kandydatom różnego rodzaju ankiet, których wynik zapisuje się na profilu kandydata w systemie. Co więcej, istnieje możliwość masowej wysyłki ankiet do kandydatów. Zawartość ankiet można modyfikować i dostosowywać do swoich potrzeb.

Automatyzacja Candidate Experience w systemie do rekrutacji HRappka.pl

W naszej bazie pytań rekrutacyjnych znajdziesz kategorię pytań „Pytania badające candidate experience„.

Kolejny krok? Badanie Employee Experience

Naturalnym krokiem jest rozpoczynanie badania zadowolenia w firmie od Candidate Experience, badając zadowolenie kandydatów na różnych etapach rekrutacji.

Świetnym uzupełnieniem tego badania jest badanie Employee Experience, czyli badanie doświadczeń pracowników. Pozwoli to odnaleźć osoby niezadowolone z pracy, sprawdzić jaki procent osób poleciłby Twoją firmę jako pracodawcę. Aby pracownicy chętnie dzielili się swoimi opiniami o miejscu pracy, ankieta powinna być zbudowana analogicznie jak ankieta Candidate Experience.

Badanie Candidate Experience w systemie HRappka
Badanie Candidate Experience w systemie HRappka