Assessment Center (AC), nazywany też centrum oceny, to popularna metoda badania kompetencji kandydatów. Jego cechą charakterystyczną jest to, że zespół niezależnych i przeszkolonych sędziów – asesorów – ocenia kompetencje Kandydata pod różnymi względami. AC pozwala na wielowymiarowość badania kompetencji. W związku z tym coraz więcej pracodawców korzysta z tego narzędzia w procesie rekrutacji. W niniejszym artykule mowa o Assessment Center w rekrutacji menedżerów.
Assessment Center – od czego zacząć?
Aby badanie AC było trafne, należy zacząć od przygotowania profilu kompetencji menedżera. Menedżer to osoba odpowiedzialna za realizację działań podległych mu osób.
Do kluczowych kompetencji menedżerskich można zaliczyć:
- posiadania wizji i strategii
- zarządzanie zasobami ludzkimi
- zarządzanie kryzysem
- prowadzenie spotkań offline i online
- wywieranie wpływu
- decyzyjność i inne.
Jednak w odpowiedzi na zmieniające się warunki na rynku, rola menedżera również się zmienia. W związku z tym lista kompetencji się poszerza.
Bardzo ważnym jest, przygotować profil kompetencji menedżera idealnie dopasowany do potrzeb konkretnej firmy. W tym celu warto dokonać analizy, jakie zadania powinien on wykonywać w skali dnia, tygodnia, miesiąca, kwartału i roku.
Mam profil kompetencji menedżerskich – co dalej?
Kiedy profil kompetencji został stworzony, należy przejść do planowania zadań i ćwiczeń dla kandydatów. Assessment Center może przebiegać w różny sposób. Może to być zadanie grupowe, indywidualne, odgrywanie scenki, przeprowadzenie prezentacji. Najważniejsze, aby te zadania wywołany zachowanie, którego oczekujemy na stanowisku menedżera.
Czego mogą spodziewać się menedżerowie?
Do udziału w AC zapraszani są wybrani wcześniej kandydaci. Na początku spotkania zadania będą mieli charakter początkowy, gdzie kandydaci będą mogli się poznać, a sędziowie będą mieli możliwość obserwacji. Następnie będą miały miejsca zaplanowane wcześniej ćwiczenia.
Raport Assessment Center
W trakcie AC kompetencje każdego z uczestników są notowane. Diagnoza tych kompetencji jest następnie uwzględniana w raporcie. Kiedy już powstaną oceny każdego z kandydatów, można podjąć decyzję o zatrudnieniu menedżera. W ten sposób pracodawca zwiększy szansę na zatrudnienie właściwej osoby na stanowisko menedżerskie.
Jeśli nie wiesz, o co jeszcze możesz zapytać kandydata, odwiedź Bazę pytań rekrutacyjnych systemu HRappka.